Philip Przybylo wint Tera de Marez Oyens Prijs 2024 met Meduza
Tijdens de prijsuitreiking prees de jury de originele mooie partituur, handgeschreven en nog steeds duidelijk en misschien juist daardoor een heel persoonlijke communicatie met de spelers. Het is een duidelijk concept met een origineel gebruik van strijkers. De componist creeert een spannend klank universum, gebruik makend van akoestische instrumenten in combinatie met elektronische klanken.
Meduza voor strijk trio, live electronics en tape werd in een mooie speciaal voor deze gelegenheid aangepaste vorm uitgevoerd door Antek Cholewiński op cello met tape. De componist lichtte zijn compositie als volgt toe: “Het stuk Meduza combineert industriële klanken met een traditionele instrumentale concertsetting. Het richt zich op open snaarharmonien over 12 spectraal afgestemde snaren, waarbij strijkstokken worden gebruikt als "exciters" om resonanties tussen de instrumenten te creëren. De snaren worden versterkt via contactmicrofoons, waarbij het geluid live wordt gemanipuleerd via een mixer, waardoor fragiele feedbackloops ontstaan die voortdurend op de rand van chaos staan. De partituur is geschreven om voorrang te geven aan fysieke gebaren boven precieze toonhoogtes, waardoor de muzikanten intuïtiever kunnen spelen.
De titel Meduza (Pools voor kwal) weerspiegelt de amorfe, pulserende kwaliteit van de muziek, waarbij de muzikanten fungeren als delen van één flexibel organisme. Het stuk heeft twee contrasterende delen: het eerste, Choralvorspiel, is luid en schurend, terwijl het tweede, Ombre, fragmenten bevat van een Franse barokke aria over een drone, afgeleid van het geluid van het eerste deel”.
Philip Przybyło is een Pools-Canadese componist en producer, geboren in 2000. Na zijn studie in Montreal verhuisde hij naar Amsterdam voor zijn compositiediploma aan het Conservatorium van Amsterdam. Zijn orkestwerken Sonnet en Penta-Concertino werden uitgevoerd in Montreal, en zijn ensemblestukken Ameba, W Klepsydrze en Meduza gingen in première in Europa. Onlangs werkte hij mee aan een multimediaproject, Ekloga - Jest Biel - Ekloga (2024), gebaseerd op Poolse poëzie. Philip produceert ook elektronische muziek onder verschillende aliassen en was mede-oprichter van het experimentele label Anekumena Tapes, dat optreedt op locaties in Amsterdam, Rotterdam en Warschau.
De stichting Tera de Marez Oyens fonds is in 1998 opgericht met als doel componisten van hedendaagse muziek te stimuleren en de belangstelling voor het muzikale erfgoed van componiste Tera de Marez Oyens (1932-1996) te bevorderen. Sinds 2009 richt de prijs zich met name op pas afgestudeerd compositorisch talent. De prijs (€ 2000) vormt een tegemoetkoming voor een nieuwe compositieopdracht, die tijdens het Gaudeamus Festival van 2025 in première zal gaan. Eerdere winnaars van de Tera de Marez Oyens prijs waren Rocco Havelaar (2000), Calliope Tsoupaki (2002), Natalia Dominguez Rangel (2009), Christiaan Richter (2011), Georgia Nicolaou en Jan Kuhr (gedeelde tweede prijs in 2016), Remy Alexander (2018) and Soheil Shayesteh (2021). Archief
De jury voor de Tera de Marez Oyens Prijs 2024 onder voorzitterschap van David de Marez Oyens: Fie Schouten (basklarinettist, artistiek leider, docent), Coen Stuit (dirigent, artistiek leider, docent), Aspasia Nasopoulou (componist, artistiek leider, curator, docent) en Jonas Bisquert (componist, programmeur, community artist, docent).
Bekijk Tera de Marez Oyens in gesprek met Han Reiziger. Over het compositieproces, maatschappelijk en politiek engagement en het orkestwerk "Unison". [Reiziger in Muziek, 15 oktober 1995]
Tera de Marez Oyens in gesprek met Han Reiziger
Meer luisteren en kijken ? Ga naar Links