Archief
- Details
-
Gepubliceerd: zaterdag 25 mei 2024 12:18
Hilversum, 16 juli 2024
Vier composities genomineerd voor de Tera de Marez Oyens Prijs 2024
Tijdens het Gaudeamus Festival 2024 in Utrecht wordt de Tera de Marez Oyens prijs uitgereikt. Deze prijs staat in het teken van het stimuleren van recent in Nederland afgestudeerd componeertalent en het overbruggen van de stap tussen opleiding en beroepspraktijk. De prijs bestaat uit een bedrag van €2.000, bestemd voor een nieuwe opdracht voor een korte compositie voor een professioneel ensemble.
Genomineerd zijn de composities van: (in alfabetische volgorde)
Gijs van der Heijden, Koninklijk Conservatorium Den Haag
Katherine Ching-Fang Teng, Koninklijk Conservatorium Den Haag
Maarten Bauer, Koninklijk Conservatorium Den Haag
Philip Przybylo, Conservatorium van Amsterdam
Deze werken worden uitgevoerd tijdens het lunchconcert van 8 september 2024, tijdens het Gaudeamus Festival in TivoliVredenburg in Utrecht, waarna aansluitend de prijswinnaar bekend zal worden gemaakt.
Jury van de Tera de Marez Oyens Prijs 2024: Fie Schouten (basklarinettist, artistiek leider, docent), Coen Stuit (dirigent, artistiek leider, docent), Aspasia Nasopoulou (componist, artistiek leider, curator, docent) en Jonas Bisquert (componist, programmeur, community artist, docent)
Voorzitter: David de Marez Oyens
Tera de Marez Oyens Prijs 2021
Soheil Shayesteh (1989) is een violist, kamanchehspeler. Hij studeerde Industrial Engineering en volgde een masteropleiding in "Live Electronics" aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij verkent de raakvlakken tussen hedendaagse klassieke muziek, Perzische traditionele muziek, experimentele en interactieve elektronica, beeldende kunst en improvisatie. Hij ontving een subsidie van de Amarte Stichting, om een elektro-akoestisch instrument te ontwikkelen om beelden te genereren en te controleren op basis van de veranderingen in het spectrum van het geluid en de speelstijl van de speler. http://www.soheilshayesteh.com/
Ook de andere drie stukken werden goed ontvangen door het publiek. Lees de blog van Ben Taffijn: nieuwe noten
‘The very lightweight thread floats in the moving air’, voor ensemble van Amba Klapwijk (Koninklijk Conservatorium, Den Haag) Necrotic Birds, voor 2 piano's van Nuno Lobo (Conservatorium van Amsterdam); Kobucha, piano solo, van Maurick Reuser (Fontys Conservatorium, Tilburg)
Foto door: Kubilay Mert Ural.
Other nominated pieces made a big impression on the audience as well.
The very lightweight thread floats in the moving air’, Amba Klapwijk (Royal Conservatoire, The Hague)
Necrotic Birds, Nuno Lobo (Amsterdam Conservatoire)
Kobucha, Maurick Reuser (Fontys Music Academy of Music and Performing Arts, Tilburg
Tera de Marez Oyens Prijs 2018 voor Remy Alexander
In 2018 werd de Tera de Marez Oyens Prijs toegekend aan Remy Alexander voor zijn Drifting, voor sopraan en sopraansaxofoon, dat draait om het thema geheugenverlies.
Persbericht
De jury verleende tevens een bijzondere eervolle vermelding aan de violist Kees Hillhorst, die een virtuoze wereldpremière gaf van de Solo Violin No.1 van Zacharias S. Falkenberg.
Luister hier: Het volledige concert is uitgezonden en online te beluisteren via de Concertzender.
Vijf composities genomineerd voor de Tera de Marez Oyens Prijs 2018
Tijdens het lunchconcert van 7 september in TivoliVredenburg van de Gaudeamus Muziekweek 2018 in Utrecht wordt voor de zesde keer de Tera de Marez Oyens prijs uitgereikt. Deze prijs staat dit jaar opnieuw in het teken van het stimuleren van recent in Nederland afgestudeerd componeertalent en het overbruggen van de stap tussen opleiding en beroepspraktijk. De prijs bestaat uit een opdracht ter waarde van €2.000, voor een korte compositie voor een professioneel ensemble, die zal worden uitgevoerd tijdens de Gaudeamus Muziekweek van 2019.
Genomineerd zijn: (in alfabetische volgorde)
Boven hoge gebouwen, Celia Swart (Koninklijk Conservatorium, Den Haag)
Drifting, voor sopraan en sopraan saxofoon, van Remy Alexander (Fontys, Tilburg)
Solo Violin nr. 1, Zacharias Falkenberg (Artez, Arnhem)
Suite in a mental space, part 1 and 2, Sara Zamboni (Koninklijk Conservatorium, Den Haag)
Torrents and Streams, for mixed ensemble and laptops hidden in the audience, James Alexandropoulos – McEwan, (Koninklijk Conservatorium, Den Haag)
De genomineerde werken worden uitgevoerd tijdens het lunchconcert van 7 september 2018, tijdens de Gaudeamus Muziekweek in Utrecht, waarna aansluitend de prijswinnaar bekend zal worden gemaakt. De pianiste Anne Veinberg voert tijdens het juryberaad Charon's Gift uit van Tera de Marez Oyens voor piano en elektronica.
Meer informatie:
https://gaudeamus.nl/events/lunchpauzeconcert-tera-de-marez-oyens-prijs-2018/
"Follow and Listen" van Georgia Nicolaou ging in première tijdens Gaudeamus Muziekweek 2018
In 2016 was de Cypriotische componist een van de prijswinnaars van de Tera de Marez Oyens Prijs met haar werk SocIalICE voor saxofoon, sopraan en mobiele telefoon. De zangeres lijkt tijdens de uitvoering de hele tijd te zijn afgeleid door berichtjes die haar blik naar het scherm trekken. Ze leest de partituur van haar telefoon en zingt woorden als ‘chat,’ ‘snap,’ ‘post,’ en ‘click.’ Als toppunt maakt de zangeres foto’s en filmpjes van zichzelf. De nieuwe compositie "Follow and Listen" werd 5 september tijdens de openingsavond van de Gaudeamus Muziekweek voor het eerst uitgevoerd door Slagwerk Den Haag op en tussen de roltrappen van TivoliVredenburg.
Tera de Marez Oyens Prijs 2016
Georgia Nicolaou en Jan Kuhr delen prijs
In 2016 stond de vijfde Tera de Marez Oyens prijs in het teken van het "aanmoedigen van recent afgestudeerd compositietalent in Nederland." Tijdens de New Makers, New Music sessie, 10 september 2016, in de Gaudeamus Muziekweek presenteerden zes afgestudeerde Masterstudenten hun werk aan het publiek. De jury bestond uit Annette Kruisbrink (gitarist/componist), Claudia Rumondor (componist), Jos Zwaanenburg (componist en fluitist), Loes Visser (dirigent) en Guy van Hulst (programmeur Tivoli/Vredenburg).
De jury was verrast door de grote variatie aan gepresenteerde projecten. Er werd gewerkt met beeld, met dansers en elektronica, en sommige componisten traden zelf als uitvoerder op. Toch heeft de jury na rijp beraad en unaniem besloten geen eerste prijs toe te kennen omdat er geen compositie was, die in alle opzichten (kwaliteit compositie, kwaliteit van de ingeleverde partituur, originaliteit, uitvoerbaarheid en zeggingskracht) overtuigde.
Daarom heeft de jury besloten twee ‘’tweede prijzen’’ toe te kennen. De prijs van 2000 Euro, voor een nieuw te schrijven korte compositie, werd door twee componisten gedeeld. Het werk SocialICE van Georgia Nicolaou (afgestudeerd bij Codarts/Rotterdam) voor saxofoon, sopraan en telefoon werd gewaardeerd vanwege de mooie partituur, de energie, en de potentie uit te groeien tot repertoirestuk. De zangeres lijkt tijdens de uitvoering de hele tijd te zijn afgeleid door berichtjes die haar blik naar het scherm trekken. Ze leest de partituur van haar telefoon en zingt woorden als ‘chat,’ ‘snap,’ ‘post,’ en ‘click.’ Als toppunt maakt de zangeres foto’s en filmpjes van zichzelf. De opdrachtcompositie Follow and Listen gaat 7 september 2018 in premiere.
De compositie Desperation voor percussie en dans van Jan Kuhr (alumnus van Codarts/Rotterdam) trok de aandacht vanwege de spanningsopbouw, de sterke structuur en de kwaliteit van de partituur.
De jury van de TDMO Prijs 2016 bestond uit Annette Kruisbrink (voorzitter), Jos Zwanenburg, Claudia Rumondor, Loes Visser, Guy van Hulst.
Geschiedenis van de prijs
De Tera de Marez Oyens prijs had aanvankelijk de vorm van een compositieopdracht met uitvoeringsmogelijkheden. De eerste oproep tot deelname was in 1999. Het ensemble dat de opdracht mocht geven bestond uit Lydia Forbes en Danny Tunick met een opdracht voor Rocco Havelaar. Zijn compositie werd een Sonate voor viool en slagwerk uit twee delen (2000) met de première op 24 maart 2001 in de Posthoornkerk te Amsterdam.
De tweede keer ging de prijs naar het Kaida Trio met een opdracht voor Calliope Tsoupaki. Zij componeerde een Trio voor fluit, basklarinet en piano. De première van dit stuk was op 23 maart 2002 in de Uilenburger Synagoge te Amsterdam.
Tijdens de Nederlandse Muziekdagen 2009 werd de prijs voor de derde keer uitgereikt, nu uitsluitend als compositie prijs. Natalia Dominguez Rangel was de winnaar. Haar compositie Song Cycle: Miniatures for soprano and four musicians is geschreven voor sopraanstem en fluit, contrabas, percussie en harp en ging 6 september 2010 in premiere tijdens het openingsconcert van de Gaudeamus Muziekweek 2010. Het werk werd uitgevoerd door het Nieuw Ensemble en sopraan Charlotte Riedijk, onder leiding van Bas Wiegers.
De vierde prijswinnaar was Christiaan Richter, met een zijn compositie 'Unable' voor het Leo Smit Ensemble, dat 17 september 2011 werd uitgevoerd tijdens het Festival Nederlandse Kamermuziek De prijs stelde hem in staat een groot orkestwerk Infraconscious te schrijven dat in 2012 in Den Haag in première ging.